موسیقی فارس-لی لا رضایی: سیاوش عبدی گروه نوازی تمبک سیـاوش عبدی نوازنده، سیاوش عبدی گروه نوازی تمبک آهنگساز جوان، مولف کتاب نانوشته‌های دف و همچنین کتاب ریتم‌های ادواری قدیم ایران هست که نزد استادانی همچون ناصرفرهنگفر ، داریوش زرگری، بهمن رجبی، محمدرضالطفی، علی اکبرشکارچی، شمس نیکنام، علیرضا مشایخی، نادرمشایخی، فرهادفخرالدینی، اسد الله شاه ابراهیمـی و خلیفه مـیرزا آقا غوثي و … آموزش دیده است.

وی تاکنون درون گروههای مختلفی فعالیت حرفه ای داشته هست که از این مـیان مـی توان بـه گروه های
خورشید، ماه ، رودکی ، زنده رود، نوای مخالف، سپندار، مـهراوه، چهل دف، ارکستر نوی تهران ، نوای نـهفت، درویش، ترنگ، فراز، مـهتاب رو، نوای مـهر، فاخته و رستان، گروه لهستانی درون ایران بـه نام قلب ها (بر روی اشعار مولانا) اشاره کرد.
عبدی همچنین درآلبوم‌های ناز جوانی، هفت آسمان، دونوازی سه تار و تمبک، تکنوازی دف و کجاست خانـه باد بـه عنوان نوازنده حضور داشته‌ است.
سیـاوش عبدی درون زمـینـه آهنگسازی نیز فعالیت دارد و در تئاترهای فلوت سحرآمـیز، سرآشپز، خرساده و روباه سارق و بن بست، به منظور خوانندگانی همچون حسین عليشاپور، بیژن کامکار، امـیر اثنی عشری، هادی حسن بیگی، بر روی اشعار مولانا بـه خوانندگی صادق شیخ زاده آهنگسازی کرده است. سیاوش عبدی گروه نوازی تمبک هم اکنون نیز بـه ادامـه فعالیت‌های خود درون زمـینـه برگزاری کنسرت، تالیف کتاب، تدریس، انتشار آلبوم و … مـی‌پردازد.
این موزیسین سرپرست ارکستر کوبه‌ای فروزان هست که بـه زودی درون همراهی با گروه هوران مشترکا بـه اجرا مـی پردازند.

به این بهانـه با وی گفت و گو کرده ایم:
با توجه بـه کنسرت پیش رو برنامـه ای کـه برای اجرا دارید چیست؟ درون این اجرا قرار هست چه قطعاتی را با چه رویکردی اجرا کنید؟
کنسرتی کـه پیش رو داریم اولین کار مشترک گروه ما و گروه هوران هست به سرپرستی بهروز قهاری و گروه فروزان بـه سرپرستی من و خوانندگی پیـام عزیزی!

 اجرای قطعاتی کاملا سنتی با سازبندی های سنتی چگونـه مـی تواند با مخاطبان نـه چندان سنتی خود ارتباط برقرار کند؟
هر کدام از ما از سال 1385 گروه خود را تشکیل داده و کار خود را درون آن شروع کرده ایم و سابقه کاری خوبی داشته ایم. سیاوش عبدی گروه نوازی تمبک از کار با استاد مجید درخشانی گرفته که تا استاد کامکار، استاد کیـایی، استاد عندلیبی و …. و …که با ما همکاری د. خواننده های مختلفی از هادی حسن بیگی، صادق شیخ زاده، حسین علیشاپور، امـیر اثنی عشری و … و … کـه با ما کار د. گروه هوران هم همـین طور با هنرمندان با تجربه ای همکاری داشته هست از محمدامـین هدایتی کـه فکر مـی کنم الان خواننده گروه دال هست گرفته که تا خیلی های دیگر. ما تصمـیم گرفتیم با هم یکی شویم و یک کار مشترک انجام بدهیم. بیس قضیـه هم روی دف نوازی است، دف نوازی ای کـه بر اساس ملودی های مقامـی کردستان بـه خوانندگی پیـام عزیزی و کارهای قدیمـی ایشان را اجرا مـی کنیم.
-قطعاتی کـه در این کنسرت اجرا مـی شود، قطعات خود پیـام عزیزی هست که از سال 76-77 ساخته و ضبط شده کـه از ساخته های استاد جلیل عندلیبی ، مجتبی مـیرزاده و چند تن از اساتید دیگر هستند. ما این آهنگ ها را با تنظیم جدید و سازبندی نوین بر اساس تعداد دف های زیـاد و خانقاهی طور اجرا مـی کنیم.
-در این اجرا مجید فلاح پور تهیـه کننده مان هست و آیدا امـیری مقدم مدیر اجرایی، مریم شـهریـاری مدیرداخلی گروهمان است.
ایـا درون راستای این اجرا بـه سوی تفکر خاصی گام برداشته اید کـه نگرش و تفکر نو دیگری را نشان بدید یـا صرفا اندوخته های خود را با مردم شریک کرده اید؟ 
موسیقی سنتی مخاطبان بسیـار اندکی دارد، البته نمـی توانم اسمش را موسیقی سنتی بگذارم و باید بگویم کـه موسیقی ایرانی مخاطبان کمـی دارد و بسیـار کمتر از دیگر انواع موسیقی هاست. مثلا شاید 600-700 نفر به منظور تماشای کنسرت اینچنینی بیـایند و ما نیز بتوانیم سالی یک یـا دوشب اجرا بگذاریم.
در این کنسرت ما از سازهای ایرانی استفاده کرده ایم، سنتور ایرانی ، کمانچه و عود و دف و تنبک، بالان، سرنا و … و یک آنسامبل ساده ایرانی اجرا مـی کنیم. بقیـه سازها هم 70 الی 80 دف داریم. چون دوست داریم کارها را بـه فرم مقامـی و دف های خیلی پرصدا اجرا کنیم. دستگاهمان شور هست و یک قطعه شوشتری هم داریم و تمامـی کارها هم کارهای قدیمـی آقای عزیزی است.
در این اجرا ما هیچ تفکر نویی نداریم و همـه اش کارهای قدیمـی هست که با یک تنظیم جدید کـه قالبش بر دف استوار هست انجام مـی شود.
پیش از این کارهای نوی بسیـاری انجام داده ایم با آقای کامکار و عندلیبی و … ولی این اجرا کاملا کارهای قدیمـی اجرا مـی شود کـه همـه با آنـها خاطره دارند.
برای برقراری بیشتر با مخاطبانتان چه تمـهیداتی درنظر گرفته اید؟

برای ارتباط با مخاطبمان از فضای مجازی خیلی کمک مـی گیریم و تفکرات و اندیشـه های خودمان را از این طریق بـه مردم مـی رسانیم. ما جزو اولین گروههای هستیم کـه به دف نوازی پرداخته است. فکر مـی کنم بعداز گروه چهل دف و کوبان بـه سرپرستی استاد فرشید غریب نژاد و ونداد مساح زاده ما جزو اولین گروه هایی بودیم کـه دف نواز بودیم. الان تعداد گروه های دف نوازی زیـاد هست وبه همـین ترتیب مخاطبان کمتر شده اند. چون نوازندگی دف کار آسانی هست هری کـه یک ماه، دو-سه و یـا شش ماه کـه ساز مـی زند وارد گروه مـی شود . حتی سازش را بلد نیست درون دست بگیرد اما چون از سیـاهی لشگرها هستند این اتفاق متاسفانـه بـه وفور مـی افتد و این اصلا اتفاق خوبی نیست.

با توجه بـه اینکه ساز تخصصی تان تنبک است، این ساز چه جایگاه و اهمـیتی درون این کنسرت دارد؟

ساز تخصصی من تنبک هست و بعد از آن دف زدم. تقریبا 26-27 سال تنبک و 23-24 سال هست که دف مـی . با توجه بـه اینکه آلبومـی ساخته ام بـه نام مولانا جان کـه صادق شیخ زاده ان را خوانده هست و پایـه جریـان بر اساس تنبور هست و بـه موسیقی مقامـی و عرفانی علاقه بسیـاری دارم، سلیقه ام آن شکلی هست و بـه همـین دلیل با آقای قهاری سرپرست گروه هوران بـه این نتیجه رسیدیم کـه این کنسرت نیز حالت عرفانی داشته باشد. من یک کتاب نانوشته های دف و آقای قهاری نیز یک کتاب بـه نام «بشنو از دف» کـه این دوکتاب، کتابهایی هستند کـه خیلی خوب بـه هنرجویـان دف کمک مـی کنند.برای همـین این فضا مقداری فضای کوبه ای خواهد داشت.
همچنین ما سعی بر این داریم کـه جایگاه این ساز را بالاتر ببریم بـه این دلیل کـه ساز تخصصی امان است. بـه جز ما گروه های دیگری هم دارند این کار را مـی کنند اما نمـی دانم کـه هدفشان از این کار چیست. عموما گروههای دف نوازی خیلی جنبه درآمدزایی دارند و بچه هایی کـه وارد گروه مـی شوند بـه فکر درامدزایی هستند. این درون حالی هست که ما اصلا اینطور نیستیم . ما داریم تلاش مـی کنیم کـه خود مختار باشیم بـه همـین دلیل روابط خیلی زیـادی نداریم و دوست داریم کارهایمان را خودمان انجام بدهیم، برخلاف برخی از گروهها کـه سرکرده های گروه های سیـاسی و ارشاد و اینا دعوت مـی شوند یـا هنرپیشـه ها بـه کنسرت هایشان دعوت مـی شوند و ….اصلا بـه فکر این نیستیم کـه ظاهر قضیـه را زیبا کنیم و گروه ما عموما فقط از موزیسین ها به منظور حضور درون کنسرت خود دعوت مـی کند و در این بین تشکر مـی کنم از سرکارخانم مـینو رضایی سرپرست گروه «نایریکا» کـه ایشان هم خیلی دارند زحمت مـی کشند. کاری ندارم کـه سلیقه خیلی ها هست و سلیقه خیلی ها نیست ولی من خیلی دورادور ایشان را پیگیری مـی کنم و لذت مـی برم. چند گروه دیگر هم از جمله گروه «دچار» بـه سرپرستی آقای نصیری فرکه از گروههای خوب هستند و همـین طور خیلی گروه های دیگرکه بـه خوبی دارن کار مـی کنند. ما بـه این فکر هستیم کـه جایگاه سازمان را همانظور کـه گفتم بالا ببریم.

به نظرتان با این اجرا و این قطعات حرف تازه ای بـه شنونده القا مـی شود؟
این را من نمـی توانم پاسخ بدهم. شاید بشود گفت وقتی قرار هست کنسرتی بـه اجرای قطعات قدیمـی مـی پردازد حرف تازه ای ندارد کـه به شنونده القا کند ولی از طرفی تنظیم ها جدید هستند و
ساختار تلفیق شعر و موسیقی درون این کنسرت بر چه اساسی هست ؟ ساختار وزن شعر و به صورتی سنتی یـا ساختار وزنی را شکستید و به این مقوله نگاهی مدرن داشته اید؟
از نظر ساختار تلفیق شعر و موسیقی آنچه کـه ما درون روز 19 مردادماه اجرا مـی کنیم، موسیقی ای هست که تقریبا چند سال پیش ساخته شده است. آن زمان مثل الان خیلی بـه تلفیق شعر و موسیقی اهمـیت داده نمـی شد. بله اشکال تلفیقی درکارهایمان هست اما چون موسیقی ها، موسیقی مقامـی هست، ما اجازه این را بـه خودمان ندادیم کـه در آنـها دست ببریم. چون ذاتا اجازه چنین کاری را نداریم کـه در موسیقی مقامـی دست ببریم. بـه این دلیل ممکن هست تلفیقش اشکال داشته باشد و ما خیلی نتوانیم انـها را تصحیح کنیم.

 اشعار از کدام شاعر است؟ چرا؟ هدف و انگیزه از اشعار این شاعر چه بوده است؟
-شاعرهایی هم کـه در این کار هستند شاعرانی بودند کـه علاوه بر شاعری، عارف هم بودند و اشعار هم عرفانی مذهبی درون وصف رسول الله و مدح خداوند هست که کارهای معروفی هستند مثل الله مدد و یـا رسول االله و یـا شاه مدینـه و …همچنین از شاعران مختلفی با همـین ویژگی استفاده شده است.

گروه فروزان و هوران تقریبا اکثر اجراهایشان درون شـهر تهران بوده هست منـهای یک تعداد اجراهای کوچکی کـه ما بـه نمایندگی از طرف گروهمان موفق شدیم برگزار کنیم. مثلا درون قونیـه توانستیم کنسرت بدهیم درون آلمان و … و بنده بـه عنوان سرپرست گروه فروزان و خانم مریم شـهریـاری نوازنده دف توری بزرگ درون اروپا داشتیم کـه متاسفانـه اصلا هیچ پوشش خبری هم داده نشد. از 25 اسفند 95 که تا 25 فروردین 96 بـه مدت یک ماه ما درون برلین ، ارفورت، و وایمار آلمان و همچنین درون رتردام، آمستردام هلند، ورشو و …وین و گراتس اتریش اجراهایی داشتیم.
اسم کنسرت ما بهار فروزان بود کـه در دانشگاههای بسیـار مطرح اروپا و کنفرانس بزرگ موسیقی کـه به جز من فقط استاد بهمن رجبی درون آن شرکت کرده اند درون لهستان . ولی متاسفانـه هیچ اینـها را پوشش نداد با اینکه من خودم شخصا خیلی از خبرگزاریـها را خبردار کردم امامتاسفانـه اتفاق خوشایندی نیفتاد. من فکر مـی کنم حتما رابطه ای غیر از خبر و خبرنگار با خبرگزاری ها داشت تاخبرهایت را کار کنند. من هرگز حاضر نشدم با خبرگزاری ای کـه از من درخواستی چه مادی و چه معنوی داشته باشد همکاری کنم و آنـها را رها کردم. بـه همـین دلیل هست که تاکنون خبری نشده است.

عمده ویژگی های این گروه درون مقایسه با دیگر گروه ها چیست کـه با آن همکاری مـی کنید؟

در اینکه گروه ما بتواند بـه خیلی از گروهها لطمـه بزند حتما بگویم کـه نـه اصلا اینطور نیست. ما مخاطبان خودمان را داریم . گروه فروزان و گروه هوران و همچنین جناب پیـام عزیزی مخاطبان خود را دارند. ما یک سانس درون تالار اندیشـه حوزه هنری کـه تقریبا 700 نفره هست اجرا مـی کنیم. بلیت فروشی باز هست و اگر خوب بـه فروش برود سانس دوم را هم باز مـی کنیم. ما بـه گروههای دیگر کاری نداریم و گروههای دیگر هم مسلما کاری بـه کار ما ندارند و کارخودشان را انجام مـی دهند. ما مخاطبان خود را داریم کـه اتفاقا مخاطبان کمـی هم نداریم. هم آقای قهاری کـه دوست قدیمـی من هستند و هم جناب پیـام عزیزی .ما تاکنون کارهایمان را خوب انجام داده این و هرکداممان چندین جلد کتاب داریم و چند سی دی منتشر کرده ایم و مخاطبان خود را داریم.

آیـا این همکاری بـه صورت تور درون تمام ایران اجرا دارد و مـیتوان امـیدوار بود کـه ایرانی های عزیز درون شـهرهای مختلف کشورمان مـیزبان شما باشند؟
هیچ چیز غیرممکن نیست شاید این همکاری بـه شکل تور ادامـه یـابد و شاید هم نـه. درون خصوص کنسرت درون خارج از کشور نیز حتما به آینده امـیدوار بود.

این ترکیب گروهی چه الزامـی داشته و در چه راستایی صورت گرفته است؟ آیـا بـه کار هیچ یک از گروهها لطمـه نخواهد زد؟

اینکه ترکیب گروه ما این شکلی هست باید بگویم کـه بله از ابتدا همـین گونـه بوده است. پایـه اصلی گروه ما دف هست به این دلیل کـه من و آقای قهاری هنرجوهای خوبی درون این ساز داشته ایم کـه خیلی از آنـها مانده اند و با ما ساز مـی زنند و خیلی ها هم به منظور خودشانی شده اند و دیگر ما را تحویل نمـی گیرند.
فکر مـی کنم کـه ما کار خودمان را خیلی قوی انجام مـی دهیم و تمریناتمان هم خیلی سفت و سخت دارد پیش مـی رود. من بـه عنوان سرپرست و نماینده گروه فروزان و هوران عرض مـی کنم کـه ما یک روز تقریبا بزرگترین و باشکوهترین گروه کوبه ای ایران بودیم و بنا بـه دلایل رقابتی کـه با گروه دیگری بـه وجود آمد و مانخواستیم رقابت کنیم (چون من معتقدم رقابت جایی درون موسیقی ندارد و حال من خوب نمـی شد از این کـه بخواهم بای رقابت کنم به منظور همـین خودم را کنار کشیدم. الان هم دونفری با هم از کار لذت مـی بریم وگرنـه اگر قرار بود بای رقابت کنیم کـه اصلا کار نمـی کردیم. ضمن اینکه رقبای ما از سابق مشخص بوده اند. گروه چهار دف بود کـه یک گروه قدیمـی بود و من اصلا راجع بـه توانایی های هیچ گروهی صحبت نمـی کنم چون بـه هر حال ما با آنـها رقیب بودیم. چون ما چهار گروه بودیم ، گروه کوبان، چهل دف، فروزان و هوران کـه به مرور گروه چهل دف کم کار شد، گروه کوبان کـه به دلیل سفر استاد مساح زاده منحل شد و ما ماندیم و شروع کردیم بـه کار. بعداز ما خیلی از گروهها آمدند و کارخود را شروع د کـه خوب یـا بد بودن آنـها بـه من ربطی ندارد ولی بـه دلیل بودجه خوبی کـه این گروه ها داشتند و پول خوبی کـه از بچه هایشان جمع مـی د و پشتوانـه های سیـاسی داشتند و بر اساس روابطی کـه داشتند تشویق شدند و اتفاقا دارند خوب هم کار مـی کنند و مخاطب خودشان را دارند به منظور همـین هم ما اصلا با آنـها کاری نداریم.

در آخر…
در آخر عرض کنم کـه من و آقای قهاری خیلی خوشحالیم کـه داریم با هم کار مـی کنیم. اگر بـه پوسترهای کنسرت های ما نگاه کنید بـه شعاری بر مـی خورید تحت عنوان
که درون ابتدا قرار بود این باشد:« آری بـه اتفاق جهان مـی توان گرفت ولی الان هم چیزی شبیـه همان هست و ما بسیـار خوشحالیم کـه داریم با هم کار مـی کنیم. از حضور پیـام عزیزی خیلی خوشحالیم کـه با ما همکاری مـی کند و داریم کارهای قدیمـی را اجرا مـی کنیم. این آلبوم مولانا جان کـه از من منتشر شده را توصیـه مـی کنم حتماانی کـه موسیقی عرفانی و مقامـی دوست دارند تهیـه و گوش کنند. همـه را بـه کنسرتمان دعوت مـی کنم بـه این دلیل کـه ماخیلی زحمت کشیدیم ودوست داریم همـه زحمت ما را ببینند. قیمت بلیتمان هم آنچنان بالا نیست و مردم مـی توانند تشریف بیـاورند و این کار را ببینند.




[رابطه ای غیر از خبر و خبرنگار با خبرگزاری ها ندارم ... سیاوش عبدی گروه نوازی تمبک]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 31 Aug 2018 11:16:00 +0000